0

اخبار

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

مهر ۶, ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۷ ب.ظ توسط

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

بلدوزر کوماتسو جزء ماشین آلات سنگینی به شمار می رود که قدرت بسیار زیادی در تخریب و جابجایی حجم گسترده ای از خاک، شن و ماسه را دارد. بلدوزر ماشینی است که توسط صنعت معدن و راهسازی، کشاورزی و حتی صنایع نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته اصلی کارکرد بهتر و طول عمر بالای یک بلدوزر، نگهداری مناسب از موتور بلدوزر و استفاده از لوازم یدکی بادوام است. یک بلدوزر در حین کار تحت کشش، فشار و آسیب زیادی قرار می گیرد. به همین دلیل طراحی و ساخت لوازم یدکی قدرتمند و زیربندی بادوام از مهم ترین ویژگی های یک بلدوزر خوب به شمار می رود.

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

تاریخچه بلدوزر

اولین بلدوزرها بر اساس الگوی تراکتور طراحی شده اند و برای شخم زدن زمین مورد استفاده قرار می گرفتند. قابلیت تغییر در این ماشین‌آلات در زمین‌های نرم برای بارگیری و ساخت جاده منجر به تبدیل آنها به تانک در جنگ جهانی اول شد. در سال ۱۹۲۳ میلادی، یک کشاورز جوان به نام جیمز کامینگز و یک نقشه‌کش به نام جی اِرل مکلود اولین طرح را برای بولدوزر ساختند. یک نسخه از آن طرح در پارک مورووی کانزاس، جاییکه آن دو اولین بولدوزر را ساختند در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

مشخصات بلدوزر

اکثر بلدوزرها دارای موتوری قدرتمند و حجیم هستند. چرخ زنجیری آنها از آلیاژی قدرتمند ساخته شده که قابلیت کنترل و مانور مناسبی در اختیار راننده می گذارد. زنجیرهای پهن، وزن ماشین را در فضای گسترده‌ای پخش می‌کند و مانع فرورفتن و گیرکردن ماشین در زمین‌های شنی و گِلی می‌شود. زنجیرهای فوق پهن به زنجیرهای باتلاقی شهرت دارند. قدرت ایستایی زیاد بولدوزر به زمین و تقسیم‌کننده گشتاور این ماشین، سبب تبدیل نیروی موتور به قابلیت کششی می‌شود که اجازه می‌دهد بولدوزر از وزن بالای خود برای جابجایی موانع و اجسام سنگین سر راه خود استفاده کند.

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

قطعات بلدوزر

بلدوزر از دو بخش تشکیل شده که یکی شامل کابین و سطح فوقانی است و دیگری شامل زیربندی و قطعات مکانیکی زیربندی می باشد. قسمت فوقانی خود شامل دو نوع معمولی و زره پوش است که بلدوزر معمولی برای پروژه های راه سازی و زره پوش برای معادن بزرگ و مصارف نظامی به کار می رود. وظیفه بلدوزر شیار زدن، جابجایی و شکستن لایه های سطح زمین است که این دو کار توسط تیغه (Blade)، و ریپر (Ripper) انجام می گیرد.

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

 تیغه در بخش جلویی بلدوزر متصل می شود و یکی از مهم ترین تجهیزات بلدوزر به شمار می رود. کنترل تیغه و ریپر توسط رله های دستی درون کابین و به وسیله راننده کنترل می شود. ریپر یا شیارزن قطعه دراز و چنگال مانند بزرگی است که در قسمت تحتانی بلدوزر متصل شده و دارای چندین ساق (Multi shank) می باشد. ریپرها دارای قلمهایی (درانتهای آنها که با زمین برخورد می‌کند) از جنس فولاد تنگستندار می‌باشند. شیارزدن صخره‌ها باعث می‌شود که سطح زمین به سنگ‌ریزه‌ها و قطعات کوچک‌تر تقسیم شده و در نهایت جابجایی آن را آسان‌تر می‌کند.

تیغه بلدوزر

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

ریپر بلذوزر (شیاردهنده)

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

زیریندی

قطعات زیربندی یکی از مهم ترین و ضروری ترین ملحقات ماشین آلات راه سازی و عمرانی می باشد. زیر بندی جزء تجهیزاتی به شمار می رود که برای بیل مکانیکی و بلدوزر چرخ زنجیری مورد استفاده قرار می گیرد. زیربندی جزء تمام قطعات مکانیکی، لوازم یدکی و اتصالات زیرین خودروهای راه سازی است که شامل زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی، زنجیر کامل، رولیک بالا و پایین، تیغه، لینک، بوش و تین، گوشه، ناخن، چرخ جلو و دنده اسپراکت می شود. نوع و عملکرد قطعات فوق به یک شکل می باشد. تفاوت این لوازم در ابعاد آنها به دلیل مدل های متفاوت برند های گوناگون  است.

نحوه عملکرد بلدوزرهای کوماتسو

منبع: آریا راه و someinterestingfacts.net

برچسب‌ها, , , , , ,

پاسخ دهید