0

بیل مکانیکی چرخ زنجیری / بیل مکانیکی چرخ لاستیکی / مقالات آموزشی

سرویسکاری استاندارد در بیل مکانیکی

اردیبهشت ۱, ۱۳۹۵ در ۹:۲۰ ق.ظ توسط

سرویس کاری به موقع در ماشین الات راهسازی نقش بسیار مهم و حیاتی داره که سهل انگاری در این کار موجب پایین امدن عمر مفید ماشین الات و متحمل شدن هزینه و وقت زیادی می شود.

 

 

یک دستگاه بیل مکانیکی رومیشه به سه بخش قابل سرویسکاری تقسیم کرد 

۱٫موتور 

۲٫سیستم هیدرولیک 

۳٫اجزای زیربند و دکل 

۱٫موتور بخش مهم و تقریبا ساده ایی در دستگاه میباشد که نقش به حرکت در اوردن پمپ هیدرولیک رو داره که دچار مشکلات مشخص و قابل پیش بینی میشه که با سرویس به موقع و وسواس عمر اونوتا حد زیادی میشه بالا برد 

موتور برای چرخیدن بدون اصحکاک نیاز به روغن های استاندارد داره.که روغنهای موجود تو کشور ما اصلا کیفیت نداره و نزدیک ۹۰درصدشون تصفیه شده از روغنهای کارکرده هست که به همین دلیل باید ساعت کارکرد یک روغن درون موتور رو پایین بیاوریم که به نظر من حداکثر ساعتی که روغن درون موتور باید باشه ۷۰تا۸۰ساعت که بسته به دما و نحوه کارکردن هست 

فیلتر یا همون صافی روغن موتور که اصلا ما معنی اون رو هنوز که هنوزه درک نکردیم چون قانونی که بین دوستان فعال در زمینه ماشین الات هست اینه که با هر دوبار تعویض روغن موتور یکبار فیلتر روغن موتور رو تعویض میکنن و باز هم تمام جرمها و ذرات خطرناک از احتراق موتور رو باز وارد روغن جدید و تازه میکنن.پس با هر بار تعویض روغن باید فیلتر اون هم تعویض کرد 

سیستم سوخت که از باک شروع میشه و به پمپ انزکتور ختم میشه.دوستانی که دستگاههای پیشرفته و نوین دارن همیشه با سیستم سوخت مشکل دارن البته اینو بگم که سیستم کاموریل یا همون سوزن برقی هیچ مشکلی نداره و مشکل اصلی کیفیت گازوییل و با علم نبودن ما ایرانیا و نحوه برخورد ما با این سیستم پیشرفته که به خاطر الودگی هوا و پایین اوردن مصرف سوخت همچین سیستمی رو اختراع کردن 

تجربه های من تو این دهه از فعالیتم تو زمینه ماشین الات اینه که برای بهت و سالم بودن سیستم سوخت این روشها رو باید انجام داد 

۱٫موتور یخچال رو به دو نیمه تقسیم کنید و یه نیمه رو زیر باک سوخت جوش بدین که تمام گل و اب موجود در گازوییل اونجا ته نشین بشه و یه شیر زیرش جوش بدین که هروز صبح تا صبح اونو باز کرد و گل و اب ازش بیرون بشه البته قبل از استارت. 

۲٫هیچ وقت نزارید که مقدار سوخت از نصف کمتر شه مخصوصا در مناطق شرجی چون بر اثر تکون خوردن دستگاه ایجاد بخار میشه و بخار تبدیل اب میشه 

۳٫تعویض تمام فیلتر های گازوییل با هر تعویض روغن 

 

۲…سیستم هیدرولیک 

 که واقعا نبض تپنده دستگاه هست که یه سهل انگاری تو اون باعث۳ از بین رفتن دستگاه میشه سیستم هیدرولیک به ۵بخش تقسیم میشه 

۱…باک یا مخزن روغن هیدرولیک که اونم به نوبه خودش احتیاج به سویس داره و خیلی مهمه 

باک تشکیل شده از روغن هیدرولیک و فیلتر که درون یک باک ۲عدد فیلتر اولیه و ثانویه وجود داره یکی برای تسویه روغن و دیگری برای اطمینال بیشتر تصفیه روغن سر راه پمپ قرار میگیره  که فیلتر اولی تعویض میشه و فیلتری که سر راه پمپ قرار میگیره شسته میشه و در صورت پارگی اونم باید تعویض شده 

مدت زمانی که برای تعویض روغن هیدرولیک هم بسته به کار و منطقه داره که در ۱۵۰۰ساعت کار با باکت و در هر۸۰۰ساعت کار با پیکور حتما باید تعویض شه 

۲…..پمپ هیدرولیک و قلب دستگاه که بر اثر چن مورد باعث خرابی اون میشه. 

۱٫کارکردن با روغن هیدرولیک کم 

۲٫بی کیفیت بودن روغن هیدرولیک 

۳٫وارذ شدن شی سخت وارد پمپ 

۴٫تموم شدن عمر اجزای تشکیل دهنده درون پمپ بر اثر کارکرد زیاد 

۳….تقسیم یا شیر کنترل یا سلکتور که بر اثر وارد شدن شی سخت یا روغن بی کیفت دچار مشکلات زیادی میشه  

۴….شیرهای برقی برای راحتر و پیشرفته کار کردن دستگاه که اونم بر اثر کارکرد با روغن بی کیفیت و یا اتصالات برقی و تمام شدن عمر مفید دچار مشکل میشن 

۵….جکهای دستگاه که جز موثر ترین عوامل در از کار افتادن و مشکلات متعدد برای سیستم هیدرولیک 

دوستان اگه دیدید که یکی از جکها در هر دو طرف خالی میکنه بدون درنگ حتما به تعمیر اون بپردازید چون واقعاخطرناکه

 

 3….اعضای زیر بند که شافت و جاهای متحرک مثل گردان هست 

گیریس کاری دستگاه هم با کم زدن و هم با زیاد زدن دچار اسیب میشه 

گردان که صحفه ایی هست دارای یک عدد چرخ دنده بزرگ و یه چرخ دنده کوچیک که برای روانکاری ان از گیریس استفاده میشه که تو هر بیل با هر سایز و مارک متغیر هست

پاسخ دهید